چرا از موم در تولید مواد جلا دهنده استفاده می شود


شاید صحبت از مواد جلادهنده و کاربرد موم در تولید این محصولات کار چندان ساده ای نباشد. به دلیل مخفی بودن فرمولاسیون این نوع محصولات، میزان و روش استفاده از موم در آن ها کاملا محرمانه است. با این حال مشخص است که موم می تواند به عنوان یک ماده موثر در تولید چنین محصولاتی به کار رود.

موم طبیعی زنبور عسل یکی از مواد خاص تولیدی توسط این حشره شگفت انگیز است که کاربردهای آن بیشتر غیرخوراکی است. کاربردهای متنوع موم باعث شده تا این ماده در جهان مورد توجه قرار گیرد و در صنایع گوناگونی مورد استفاده قرار گیرد. امروزه موم عسل به عنوان یک ماده موثر در صنایعی مثل چرم، تولید چسب، جلادهنده ها و... مورد استفاده قرار می گیرد.

یکی از صنایعی که موم زنبور عسل می تواند نقش موثری در آن ایفا کند، صنایع تولید انواع جلا دهنده ها است. موم به دلیل خواص درونی که دارد، می تواند نقش موثری در تولید برخی مواد جلادهنده ایفا کند. همین موضوعت باعث شده تا شرکت های فعال در تولید چنین موادی، خریدار موم زنبور عسل باشند.

در این مطلب تلاش شده تا به صورت مختصر به نکاتی در مورد کاربرد موم در صنایع تولیدی انواع جلادهنده اشاره شود. در ابتدا جلادهنده هایی که موم می تواند در آن ها به کار رود را معرفی می کنیم و سپس به علت نقش موم در این تولیدات می پردازیم.

موم در چه نوع جلادهنده هایی کاربرد دارد؟
تقریبا از موم در تولید انواع جلادهنده می توان استفاده کرد. البته با توجه به اینکه استفاده از مواد شیمیایی برای برخی از کارخانجات به صرفه تر است، به جای موم از مواد نفتی استفده می کنند. در نتیجه می توان گفت که تنها در مواد جلادهنده باکیفیت از موم زنبور عسل استفاده می شود.

برخی از انواع جلادهنده ها به ویژه جلا دهنده هایی که برای فلزات و انواع سنگ مورد استفاده قرار می گیرند، می توانند کیفیت بالاتری با استفاده از موم داشته باشند. در واقع جلا دهنده هایی که در تولید آن ها از موم استفاده می شود، علاوه بر جلادادن، به حفظ و نگهداری از سطح نیز کمک می کنند. به همین علت بسیاری از افراد سعی می کنند از موادی استفاده کنند که در آن از موم استفاده شده باشد.

چرا موم برای تولید مواد جلادهنده مفید است؟
دلایل متعددی وجود دارد که نشان می دهد موم یک ماده موثر برای تولید جلا دهنده ها است. موم ها از چند منظر مورد استفاده قرار می گیرند که همگی به دلیل خواص درونی آن ها است.موم سرشار از انواع مواد اسیدی است. همین ویژگی باعث می شود تا عملیات جلادهی به بهترین شکل ممکن انجام شود. در واقع مواد اسیدی موجود در موم عسل به گونه ای هستند که به جلادادن سطوح به ویژه سطوح فلزی کمک می کنند.

همانطور که می دانید در تولید بسیاری از مواد جلا دهنده، از الکل استفاده می شود. موم نیز یک ماده غنی از الکل بوده و می تواند جایگزین آن در این نوع محصولات شود. هرچند برخی از تولید کنندگان محصولات جلادهی، از الکل و موم به طور همزمان در تولید محصولات خود استفاده می کنند.

وجود هیدروکربن های سنگین در ساختار موم زنبور عسل از دیگر دلایل کاربرد این ماده در تولید مواد جلا دهنده است. انواع هیدروکربن ها به میزان زیادی در مواد جلادهنده وجود دارد. به همین علت بدون شک می توانیم از اثرگذاری موم زنبور عسل برای جلابخشیدن به سطوح مختلف صحبت کنیم.

یکی از مهمترین دلایلی که توصیه می شود از موم زنبور عسل برای تولید محصولات جلادهنده استفاده شود، کاربرد محافظت کننده بودن این ماده است. همانطور که می دانید موم زنبور عسل به دلیل خاصیت کشسانی که دارد، می تواند از سطوحی که بر روی آن قرار دارد محافظت کند. در واقع استفاده از موم در انواع جلادهنده ها، نه تنها باعث جلابخشیدن به سطح می شود، بلکه از کدر شدن مجدد آن نیز جلوگیری به عمل می آورد. همین ویژگی ساده کمک می کند تا محصولی که در آن از موم استفاده شده، کیفیتی به مراتب بیشتر از مواد شیمیایی داشته باشد.

ویژگی های محصولات جلادهنده ای که در آن از موم استفاده شده است
اگر قصد خرید محصولات جالادهنده را داشته باشید، بهتر است به ترکیبات آن توجه کنید. همچنین اگر می خواهید این مواد را درون منزل تهیه کنید، می توانید با توجه به ویژگی هایی که برای خاصیت موم بیان شد، آن را در ماده تولید شده به صورت خانگی استفاده کنید.

به طور کلی محصول جلادهنده ای که در آن از موم استفاده شده باشد، کیفیت اثر بالاتری دارد. این بالا بودن کیفیت اثر کمک می کند تا با مصرف کمتری از ماده جلادهنده، سطح جلا پیدا کند. در واقع اگر در چنین محصولاتی از موم عسل استفاده شده باشد، میزان مصرف کاهش پیدا خواهد کرد.

ویژگی دیگر این محصولات که در بالا نیز به آن اشاره شد، محافظت از سطح در برابر تیره شدن و حتی خش های سطحی است. موم موجود در محصول کمک می کند تا سطح دیرتر به مواد جلادهنده نیزا پیدا کند و همین موضوع به ویژه برای سطوحی مثل نمای سنگی ساختمان از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

شاید صحبت از مواد جلادهنده و کاربرد موم در تولید این محصولات کار چندان ساده ای نباشد. به دلیل مخفی بودن فرمولاسیون این نوع محصولات، میزان و روش استفاده از موم در آن ها کاملا محرمانه است. با این حال مشخص است که موم می تواند به عنوان یک ماده موثر در تولید چنین محصولاتی به کار رود.

خوشبختانه با پیشرفت علم و تکنولوژی استفاده از موم در صنایع مختلف نیز رشد پیدا کرده و مدرن تر می شود. به همین علت است که زنبورداران در سال های اخیر بیشتر برای تولید موم طبیعی ترغیب شده اند. مشخص است که موم مصنوعی که نوعی ماده پارافینی است هیچ ارزش و خاصیتی ندارد و تنها به محلی برای ذخیره سازی عسل طبیعی کفایت می کند.

تنوع کاربرد موم زنبور عسل در صنایع مختلف از صنعت چرم گرفته تا صنعت تولید مواد جلادهنده نشان می دهد که تا چه اندازه موم ارزشمند بوده و می تواند برای انسان کاربرد داشته باشد. امروزه دیگر کسی به موم فقط به عنوان یک آدامس طبیعی یا ماده ای خوشمزه برای سرو در وعده صبحانه نگاه نمی کند، بلکه موم ماده ای است که می تواند به بهوبد کیفیت محصولات مرتبط با زندگی اسنان ها کمک کند. به راستی موم یک ماده بسیار ارزشمند و خاص برای انسان است؛ البته اگر قدرش را بدانیم!

 

 

-